Ondernemen met passie: het verhaal van BookdragonMarit

Achter elk klein bedrijf schuilt een inspirerend verhaal. Wat begon als een idee, een hobby of een passie, is uitgegroeid tot een bloeiende onderneming. In dit interview spreken we met Marit, de drijvende kracht achter BookdragonMarit. Hoe is het avontuur begonnen? Welke uitdagingen heeft ze overwonnen? En waar vindt ze de inspiratie om elke dag met volle energie door te gaan? Lees snel verder en ontdek hoe Marit met liefde en toewijding haar eigen bedrijf runt!

Het interview

Kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Hee! Ik ben Marit, 23 jaar oud en samen met mijn vriend en twee katten ben ik voornamelijk te vinden in Limburg! Mijn liefde voor lezen is er al vanaf kinds af aan, maar de obsessie begon toen ik 10 jaar oud was en The Hunger Games las op vakantie in Frankrijk. Lezen en boeken werden steeds belangrijker voor me en zodoende ben ik English Language and Culture gaan studeren aan Universiteit Utrecht. Dat ik van deze passie ook mijn werk zou kunnen maken waarbij ik elke dag bezig kon zijn met boeken, marketing en creatief bezig zijn, kon niks anders zijn dan een droom! But here we are! 🙂

Sinds wanneer heb je je eigen bedrijf en hoe is het ontstaan?

In 2019 heb ik mijn eerste twee boekenlegger ontwerpen gecreëerd. Ik had net nieuwe brushpennen gekocht en ik kon niet wachten om creatief bezig te zijn. Nadat ik galaxy na galaxy had gemaakt, was het tijd voor een doel. Een echt project. Dat werden boekenleggers. Ik had online zelfgemaakte boekenleggers gezien en ik dacht simpelweg “dat kan ik ook”. Mijn eerste boekenleggerset was gemaakt met brushpennen, een fine line tekening en een mooie quote. Ik heb ze professioneel laten drukken en meteen een Etsy aan gemaakt! In die tijd waren er nog niet veel bookish Etsy shopjes dus dit was echt wel een grote stap al, maar ik was vrij zeker van mijn zaak. Toen de shop niet meteen storm liep, heb ik het even laten liggen. In de zomer van 2020 begon ik aan m’n tweede poging met het idee: en nu voor het echie.

Wat was het moment waarop je dacht: ja, ik ga dit echt doen?

Na het afronden van het VWO in de zomer van 2020 had ik plots veel vrije tijd en zocht ik een creatieve uitlaatklep. Omdat ik al ooit eens boekenleggers had gemaakt, wist ik hoe en wat en dus begon ik aan mijn tweede boekenleggerset. Deze keer groter, beter en mooier. Mijn Etsy shop geeft me sindsdien elke dag een reden om creatief bezig te zijn. Ik kan mijn liefde voor lezen en boeken combineren met ontwerpen en tegelijkertijd mijn eigen ideeën tot leven brengen. En als kers op de taart ben ik mijn eigen baas. Creatief bezig zijn, omringd door boeken én zelf de touwtjes in handen hebben… beter kan toch niet?

Hoe kom je tot inspiratie en wat doe je als je even geen inspiratie hebt?

Ik werk in thema/collecties. Als ik één product heb waar ik blij mee ben, dan rolt de rest er ook zo uit. Maar als dat ene design me niet lukt, dan moet ik het ooit echt even helemaal omgooien en compleet een nieuwe weg in slaan. Dan maak ik nog wel eens de keus om het thema te veranderen of de beloofde producten beetje aan te passen. Mijn enige regel is dat ik producten uitbreng waar ik zelf trots op ben.

Heb je een vast ritueel of favoriete plek waar je het liefst creëert?

Toen ik nog op de universiteit zat, designde ik veel tijdens de les, voor of na de les en in de trein. Dan kon ik in een week tijd zo een hele collectie eruit stampen en geen idee hebben wat er die week op school was besproken 🙂 Tegenwoordig is het soms lastig om tijd te vinden om producten te creëren, of zelfs maar te bedenken, door mijn werk bij Toverland. Ik mis die rush wel eens ooit van een creatieve periode waarin ik 24/7 werk, denk en droom over de nieuwe collectie.

Werk je altijd met een uitgewerkt idee, of ontstaat het ontwerp gaandeweg?

Vaak begint een hele collectie bij één enkele inspiratiebron: soms is dat een specifiek product dat ik wil maken, soms een thema dat me ineens te binnen schiet, of gewoon een idee dat spontaan uitgroeit tot een complete lijn. Het uiteindelijke ontwerp ontstaat meestal stap voor stap tijdens het creatieve proces. Sinds ik werk met themacollectieboxen plan ik echter meer vooruit. Ik denk van tevoren na over wat ik wil creëren en bouw daar de collectie omheen. Zo breng ik meer structuur aan, zonder mijn spontane creativiteit te verliezen (en minder last-minute chaos).

Wat is het leukste aan je werk en wat is juist een uitdaging?

De grootste uitdaging (maar ook het leukste) is het combineren van alle rollen die bij een eigen bedrijf komen kijken: van ontwerper en inkoper tot marketeer en boekhouder. Vooral de planning en het vooruitwerken vind ik soms lastig, omdat er altijd meer ideeën zijn dan tijd. Maar juist dat zorgt ervoor dat ik blijf leren en steeds beter word in wat ik doe.

Van alle ontwerpen die je tot nu toe hebt gemaakt, welk ontwerp is je favoriet?

Ik ontwerp mijn items altijd met het idee: dit wil ik zelf hebben of dit heb ik nodig! Daardoor is het lastig kiezen wat mijn ultieme favoriet is, maar vooruit… als ik écht moet kiezen dan ga ik voor mijn bookshelf boekenleggers. Deze zijn mede gemaakt door mijn opa, dus daarom zijn ze me extra dierbaar. 

Op welk project ben je het meest trots en waarom?

Ik heb recent een super toffe samenwerking gehad met HarperCollins voor het boek “De Baby Dragon Café” en de items vind ik zelf zo goed erbij passen! Ik krijg nog steeds leuke complimentjes over deze bijpassende goodies. Maar ook mijn eerste Valentijnsbox was voor mij een belangrijke mijlpaal. Ik had zoveel plezier met het creëeren en ontwerpen van deze box, maar ook zoveel spanning en onzekerheid. Het feit dat deze zó goed werd ontvangen, maakte mij ontzettend trots. Het markeerde het begin van de collectieboxen die je nu bij mijn shop kent.

Hoe balanceer je je creativiteit met de zakelijke kant van het ondernemerschap?

Mijn moeder is handig met boekhouden dus zij helpt mij daar in alle aspecten mee. Dat is fijn en geeft rust. Als ik ooit een vraag heb over zoiets saais als inkoopprijzen en marges, dan schakel ik haar gewoon in 🙂 Ze is dan ook niet voor niks altijd werknemer van de maand!

Zijn er aspecten van het ondernemen die je lastig of minder leuk vindt, zoals marketing of boekhouding?

Marketing doen en bedenken is een ontzettend leuk aspect aan het ondernemen, maar ook lastig. Ik vind het ontzettend leuk om acties te bedenken, maar voor mijn gevoel loop ik altijd achter en bedenk ik de juiste campagnes vaak net te laat. In de zomer bezig zijn met de kerstcollectie? Ik krijg het maar niet in mijn systeem.

Je werkt ook samen met bedrijven en illustreert in opdracht. Hoe pak je dat aan?

Deze vraag krijg ik vaak! Het is soms best lastig om een prijslabel te plakken aan jouw met liefde gemaakte producten. Dat vond ik vijf jaar geleden al lastig en nu nog steeds, maar dat leer je vanzelf. Ik kijk wel altijd of ik het project bij me vind passen, want als het me niet ligt heb ik simpelweg geen inspiratie om iets te creëren. Ik vind samenwerkingen voor boekenboxen en uitgeverijen, of ooit zoiets simpels als voor een winactie, een van de leukste aspecten van je eigen shop hebben.

Op welke manier voel je je verbonden met andere creatives of makers?

Een paar andere shop eigenaren ken ik al vanaf het begin. Sommige zijn gestart nadat ik ze aangemoedigd had en wat tips heb gegeven, anderen maken dezelfde groei door als ik. Ik vind het dan ook leuk om regelmatig contact met hen te behouden en te supporten waar ik kan! Ik geloof echt dat we samen sterker staan en ik geniet ervan om successen van anderen mee te vieren alsof het mijn eigen zijn. Sinds ik ook op events sta, is mijn kring van creatieve vrienden alleen maar groter geworden, en dat voelt als één grote, inspirerende familie.

Je staat vaak op events. Wat vind je daar zo leuk aan? Wat niet?

Ik doe pas sinds 1,5 jaar events, maar ik heb al op zoveel leuke plaatsen mogen staan! Het is zo ontzettend leuk om te zien dat er zo’n hechte bookcommunity is. Vroeger dacht ik altijd dat de leuke events alleen in de randstad te vinden zijn, maar niets is minder waar. Overal in het land organiseren boekhandels en bibliotheken toffe events! Zo’n boekevents zijn zo’n leuke plek om andere boekenliefhebbers te leren en met ze te kletsen. Het is ook gewoon heel bijzonder om je kopers in het echt te ontmoeten en hun enthousiasme te zien voor de producten die jij gemaakt hebt. Bijna onwerkelijk! Het maakt me ook altijd erg verlegen dus een verkooppraatje houden is niet aan mij besteed. Daar heb ik mijn vriend voor, die gaat mee wanneer hij kan. Hij is echt mijn nummer 1 fan en promoot m’n producten wanneer hij kan!

Waar zie je jezelf en je bedrijf over vijf jaar?

Over vijf jaar zie ik mezelf werken in mijn eigen kantoortje,  een plek waar al mijn materialen en benodigdheden eindelijk een vaste plek hebben, in plaats van dat ze telkens terug de kasten en lades in moeten. Het klinkt misschien eenvoudig, maar voor mij is het groots: een ruimte die helemaal in het teken staat van creativiteit, boeken en ontwerpen.

Ik droom ervan dat BookdragonMarit tegen die tijd zo succesvol is dat ik er meerdere dagen per week aan kan werken, met nog steeds dezelfde passie en plezier als nu. Ik hoop dat BookdragonMarit echt een geliefd merknaam gaat worden in de boekenwereld en zelfs in fysieke winkels te vinden gaat zijn. Daarnaast hoop ik dat mijn tweede bedrijf als boekredacteur stevig staat, zodat ik mijn leven volledig kan wijden aan boeken, lezen en creativiteit. Want uiteindelijk is dat mijn grootste wens: elke dag bezig zijn met mijn passie.

Neem een kijkje op de webshop van Marit: https://www.etsy.com/be/shop/BookdragonMarit of https://bookdragonmarit.com/

Nieuwsgierig naar andere ondernemers?

50% korting op je volgende e-book!

Kom jij ook bij onze feelgoodsociety? Ontvang wekelijks onze boekentips, acties, kijk- en luisterinspiratie, en informatie over ons event.